onsdag den 9. maj 2012

IT/Tele som totalentreprise

Når man, som jeg, stammer fra en tømrerfamilie, så ved man lidt om totalentreprise. For selv om man er en god tømrer og naboen er en god smed, så kontakter man en elektriker, hvis der er problemer med elinstallationerne, og skal der mures en ny skorsten, vil hjælp fra en murer helt sikkert give det bedste resultat.
På samme måde kan man sidde som IT-chef eller som overordnet ansvarlig for indkøb af IT- og teleydelser uden at være Verdensmester i alle relevante services. Men mange gange vinder den (misforståede) professionelle stolthed, der siger: ”Det kan jeg selv klare”.

IT- og teleområdet er på ingen måde blevet mere overskueligt de seneste år, og intet tyder på, at det ændrer sig i fremtiden. Der er mange nicher, der kræver et specielt indblik, og de kræver alle en ekstraordinær indsats, hvis man vil til bunds i det hele – ikke mindst prissætningen. Når man samtidig tænker på, at man i mange organisationer har færre ressourcer end tidligere, så ender mange i en uretfærdig position, hvor man ikke nødvendigvis har samme overskud som de sælgere, der sidder på den anden side af bordet.

Det er måske på tide, at se IT- og teleområdet, som en totalentreprise eller et håndværk, der i nogle tilfælde kræver eksterne specialister i stedet for selv at stå med hele byrden. Det vil sandsynligvis sænke stressniveauet, frigøre ressourcer og give bedre resultater uden tab af faglig stolthed. Hvis man i stedet ser sig selv som arkitekten, der trækker på forskellige faggrupper internt og eksternt, så er der givetvis mange flere vindere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar