På samme måde kan man sidde som IT-chef eller som overordnet
ansvarlig for indkøb af IT- og teleydelser uden at være Verdensmester i alle
relevante services. Men mange gange vinder den (misforståede) professionelle
stolthed, der siger: ”Det kan jeg selv klare”.
IT- og teleområdet er på ingen måde blevet mere overskueligt
de seneste år, og intet tyder på, at det ændrer sig i fremtiden. Der er mange
nicher, der kræver et specielt indblik, og de kræver alle en ekstraordinær
indsats, hvis man vil til bunds i det hele – ikke mindst prissætningen. Når man
samtidig tænker på, at man i mange organisationer har færre ressourcer end tidligere,
så ender mange i en uretfærdig position, hvor man ikke nødvendigvis har samme
overskud som de sælgere, der sidder på den anden side af bordet.
Det er måske på tide, at se IT- og teleområdet, som en
totalentreprise eller et håndværk, der i nogle tilfælde kræver eksterne specialister
i stedet for selv at stå med hele byrden. Det vil sandsynligvis sænke
stressniveauet, frigøre ressourcer og give bedre resultater uden tab af faglig
stolthed. Hvis man i stedet ser sig selv som arkitekten, der trækker på
forskellige faggrupper internt og eksternt, så er der givetvis mange flere
vindere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar